Methodiek Volgend Sturen

Jonge schoolverlaters van het praktijkonderwijs of voortgezet speciaal onderwijs krijgen vaak te horen dat een opleiding niet haalbaar is of dat ze ergens niet voor geschikt zijn. Die verwachtingen worden gevoed door het feit dat deze jongeren in een systeem gepropt worden waarin ze niet thuis zijn. Het gevolg is dat het individu faalt en het systeem overeind blijft. 

Stichting Gezel heeft laten zien dat het ook anders kan. Namelijk het systeem aanpassen en ruimte creƫren zodra het gaat knellen. Ruimte die groot genoeg is om te bewegen en klein genoeg zodat het veilig is. Niet het resultaat maar het proces centraal stellen. Het paradoxale is dat juist dan de beste resultaten worden behaald.

Samen met Tinka van Vuuren, Frans Hoebink en een werkgroep met arbeidsdeskundigen en uitvoerders van Stichting Gezel heb ik voor het Arbeidsdeskundig Kennis Kenniscentrum de methodiek van Stichting Gezel uiteengerafeld en beschreven.

Lees het artikel Methodiek Stichting Gezel in kaart gebracht in AD Visie van april 2021.